maandag, juni 05, 2006

Turpan

Weer gelunched in de restauratiewagon, nu met prima soep en een gerecht met allerlei onderdelen van een kip. Zelfs een kippenvoet ontbreekt niet. Het landschap trekt langzaam voorbij, soms ontzettend vlak (ik voel me bijna thuis) en op een ander moment kruipen we door tunnels de bergen in, waar zo te zien net verse sneeuw is gevallen. Af en toe stoppen we bij een klein stationnetje, waar de stationchef steevast in het gelid staat, maar veelal is het niemandsland, waar in de wijde omtrek geen levende ziel is te bekennen.

Om half vier, meer dan 3 uur te laat, komen we aan bij Daheyan. ook wel Tulufan of Turpan genoemd, maar dat ligt toch echt 50 kilometer verder, alleen heeft geen station. Ik stap hier uit en buiten stromen de stromannen direct naar me toe. De eerste biedt 20 Yuan (2 euro) om me naar Turpan te brengen. Ik blijf rustig staan, steek een sigaret op en wacht wat komen gaat. De vijfde in rij biedt 10 Yuan in een shared taxi. Geen geld. Ik stap in en we rijden een paar rondjes en pikken nog 2 Chinezen op bij een bushalte. Deze taxi brengt ons dus voor 3 euro 50 kilometer verder. Dat kan bijna niet uit, lijkt me, te meer omdat er op de snelweg ook nog tol betaald moet worden. Het is hier trouwens snikheet, 40 graden welgeteld! Turpan is het op één na laagste gebied ter wereld na de Dode Zee, 150 meter onder de zeespiegel.

Om half vijf kom ik aan bij het Tulufan Binguan, het Turpan Hotel. Ik boek 2 nachten voor 200 Yuan (20 euro) elk. De receptionist vraagt ook nog eens 500 Yuan borg. Dit weiger ik te betalen. Op zich is het gewoonte om borg te vragen (was ook in Kashgar het geval), maar 500 Yuan vind ik belachelijk. Ik zeg toe 100 Yuan borg te betalen en zo niet dan ga ik naar een ander hotel. It's up to you. Na lang vijven en zessen gaan ze akkoord.

Voor tours en gidsen hoef je hier niet te zoeken; ze komen naar jou toe. Op het station van Daheyan kwamen er al verschillende touts op me af en ook in Turpan is dat het geval. Ik ben nog aan het inchecken en er staat weer zo'n gabber naast me. Hij weet me te vertellen dat een Belgisch stel graag een auto wil delen om morgen de sights in de omgeving te bezoeken. Op zich lijkt me dat een prima idee. De prijs is 560 Yuan. Samen met de Belgen weten we de prijs omlaag te krijgen naar 460. We spreken echter af dat we afzonderlijk nog verder gaan kijken, om de prijs te kunnen vergelijken. Eerst maar eens een douche nemen en dan naar John's café om wat te eten. Ik bestel daar een chicken Sichuan voor weinig. De vlammen slaan alleen uit mijn mond, zo heet! Een paar Xinjiang-biertjes doven de boel weer een beetje. Moe van het reizen neem ik een Chinese massage in het hotel voor 90 Yuan. Een half uur lang word ik stevig onder handen genomen en wordt de boel flink losgeschud. Ik voel me daarna heerlijk relaxed.

Geen opmerkingen: