vrijdag, mei 26, 2006

Tes Tör - Naryn


Om zes uur al wakker, maar ik blijf nog wat nasudderen tot half acht. Het ontbijt bestaat uit brood en rijstepap. Lekker! En natuurlijk weer veel thee. Om kwart voor negen zijn de paarden gezadeld en neem ik afscheid van de familie. Ik neem nog een mooie foto van de stamoudste. Het zadel is kennelijk anders dan dat van gisteren, want het zit een stuk minder comfortabel. Daarbij gaan we veelal omlaag en worden mijn ballen keer op keer tegen het zadel gedrukt. Niet echt prettig. Torat houdt zich echter rustig en in een sukkeldraf zijn we snel beneden. Daar mag ik op het paard van de gids plaatsnemen en deze heeft er veel meer zin in. Een sukkeldraf wordt een draf en soms een galop. Schiet lekker op zo, alleen het nadeel is dat je helemaal door elkaar wordt gehusseld en een behoorlijke pijn in je kont krijgt.

Anyway, om half twaalf zijn we terug en ik neem een taxi naar het guesthouse in Kochkor. Omdat ik zo vroeg terug ben en er in Kochkor geen ruk te beleven is, neem ik om half twee, na eerst drie sterke bakken koffie naar binnen te hebben gewerkt, een zogenaamde 'shared taxi' naar Naryn. In Naryn staat het English Guesthouse, het beste hotel op de route naar China.

De taxi is gevuld met twee vrouwen van middelbare leeftijd en een oude opa. De rit van zo'n 120 kilometer kost me slechts 200 Som (4 euro). Na een half uur rijden stoppen we bij een wegrestaurant à la Kirgies. Hier staan acht Pipo de Clown woonwagens in een zeer slechte staat. Van hieruit wordt eten en drinken verkocht. De mensen hier zien er niet echt blij uit. Wat een droefenis. Nadat de motor is afgekoeld en de radiator is bijgevuld, rijden we verder. Het prachtige landschap is weer in alle hevigheid aanwezig. Zo rijden we zelfs tot aan de sneeuwgrens en passeren een pas op 3.100 meter hoogte. Ook rijden we regelmatig langs een islamitisch kerkhof en alle inzittenden halen hun handen over het gezicht om de doden te eren.

Om vier uur kom ik aan in Naryn en neem dus mijn intrek in het English Guesthouse. Ik betaal hier maar liefst 40 dollar voor een overnachting inclusief ontbijt en diner. Toch wel erg duur als je gewend bent 8 dollar te betalen. Maar eerlijk gezegd is me dit toilet alleen al 40 dollar waard. En dat is ook het eerste wat ik ga doen. Heerlijk poepen op een Westers en schoon toilet. Daarna een half uur onder de douche gestaan om het vuil van de afgelopen week eraf te krabben. Na het diner relax ik de rest van de avond in mijn hotelkamer. Morgen zien we wel verder.

Geen opmerkingen: